Recensie praktisch verandermanagement
Ergens halverwege augustus 2019 liep ik behoorlijk vast. Ik had een deadline voor mijn online programma en marketing op 1 oktober gezet. Daarna zou ik op vakantie gaan en als ik terugkwam, wilde ik volop inzetten op het verkopen van mijn programma om zoveel mogelijk ondernemers te kunnen helpen.
Ik begon mensen in te huren om onderdelen voor mij te doen. Een cameravrouw, een websitebouwer, een tekstschrijver, een VA, een ontwerper. En al die mensen wilden input van mij, alles leek op hetzelfde moment te moeten worden opgeleverd.
Met als gevolg dat ik volledig overliep en totaal geen zicht meer had op wat ik nou precies aan wie kon vragen of moest aanleveren. Alles kreeg hoogste prioriteit. Ik sliep niet meer, werkte 10 uur per dag – maar niet efficiënt – en begon zwaar spijt te krijgen van waar ik aan begonnen was. Terug kon ik niet meer: dit had me al zoveel geld gekost!
Tot ik met Renate contact zocht. We kennen elkaar van lang geleden en ik wist dat Renate ondernemers als ik helpt met op orde brengen van zaken. Tijdens de intake achterhaalde ze mijn grootste zorgen en kwam met een voorstel om mij te begeleiden en taken van mij over te nemen.
Vooral de wekelijkse gesprekken over mijn doelen van die week, mijn planning en af en toe een taak overnemen, gaf me veel rust. Ik begon zaken te overzien, kon werkelijk doelen afronden en afvinken zodat ook de lol in mijn programma weer terugkwam.
Renate is heel rustig, overziet zaken. Ze regelt, organiseert, spart, adviseert en ontzorgt. Ze is niet bang je te confronteren met je eigen uitspraken en wensen. Ze kaatst de bal keihard terug. En gelijk heeft ze uiteraard! Nooit vervelend, altijd vanuit een goede intentie. Maar er is ook ruimte voor lol, voor persoonlijk contact.
Het klonk stoer, zo’n personal assistent, maar eigenlijk is het onmisbaar als je als zzp-er alleen voor een aantal uitdagingen staat. Ik gun iedere ondernemer (een) Renate op zijn tijd! Ze is het meer dan waard.